Γεμάτο από νέες αφίξεις γεωργικών μηχανημάτων ήταν το πρώτο πεντάμηνο του 2024. Στις μεγάλες διεθνείς αγροτικές εκθέσεις, που «στριμώχνονται» συνήθως κατά τη διάρκεια του χειμώνα για το βόρειο ημισφαίριο, είδαμε μια σειρά από νέα μοντέλα τρακτέρ, μηχανές σποράς και συγκομιδής, αλλά και ψεκαστικά.
Η John Deere παρουσίασε στο Χιούστον το μεγαλύτερο τρακτέρ της μέχρι σήμερα: Το νέο 9RX, με μέγιστη ισχύ στους 830 ίππους. Είναι διαθέσιμο για παραγγελία από τα τέλη του Μάρτη στις ΗΠΑ.
Η New Holland ανακοίνωσε τη νέα σειρά Τ9 PLM Intelligence, η οποία θα είναι εξοπλισμένη με το νέο σύστημα SmartTrax, μεγαλύτερη ιπποδύναμη και νέα καμπίνα. Θα είναι διαθέσιμο για παραγγελία από το καλοκαίρι του 2024, ανάλογα με τη χώρα και τον αντιπρόσωπο.
Τα νέα Steiger Quadtrac της Case IH θα είναι εξοπλισμένα με βαρέως τύπου αναρτήσεις. Θα είναι διαθέσιμα για παραγγελία από τον Ιούνιο στις ΗΠΑ.
Εκτός από το νέο ηλεκτρικό της Kubota, η άλλη «άφιξη» του τριμήνου είναι το ηλεκτρικό της Bobcat, το ΑΤ450Χ, που είναι σχεδιασμένο, επίσης, για αμπελώνες και οπωρώνες.
Στα μικρά τρακτέρ, η Mahindra παρουσίασε τα μοντέλα 1100 (20-26 ίπποι) και 2100 (23-26 ίπποι), που έχουν ήδη τεθεί σε κυκλοφορία στις ΗΠΑ.
Η αμερικάνικη εταιρεία AgZen παρουσίασε την τεχνολογία RealCoverage που συνδυάζει ένα σύστημα κάμερας με τεχνητή νοημοσύνη για την παροχή πληροφοριών σε πραγματικό χρόνο, κατά τη διάρκεια του ψεκασμού.
Οι νέοι ψεκαστήρες Hagie STS έκαναν πρεμιέρα στην Commodity Classic 2024. Τα μηχανήματα κατασκευάστηκαν στο πλαίσιο της συνεργασίας της εταιρείας με την John Deere, φέρνοντας μια σειρά από νέες τεχνολογίες των δύο πλευρών.
Μηχανές συγκομιδής
Η John Deere λανσάρει φέτος νέα μοντέλα θεριζοαλωνιστικών μηχανών της σειράς S7, με επίκεντρο την αυξημένη απόδοση και τη βελτιωμένη εμπειρία χειριστή. Τα νέα μοντέλα είναι ήδη διαθέσιμα για παραγγελία στις ΗΠΑ, με παράδοση το 2025.
Η νέα μηχανή συγκομιδής καλαμποκιού C516, που παρουσιάστηκε πρόσφατα από την Case IH, διαθέτει το μεγαλύτερο σταυρωτό κοχλία της βιομηχανίας στα 23,6 πόδια. Το νέο μοντέλο είναι ελαφρύτερο από το προηγούμενο της ίδιας σειράς. Η ίδια εταιρεία θα διαθέτει σε περιορισμένη παραγωγή από το 2024 και τη νέα κομπίνα AF11, με κινητήρα ισχύος 775 ίππων.
Το νέο αυτόνομο ηλεκτρικό Kubota
Σχεδόν όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστές γεωργικών μηχανημάτων έχουν μπει στον «χορό» των αυτοκινούμενων ηλεκτρικών τρακτέρ. Τα εντυπωσιακά concept μοντέλα, που έχουν παρουσιαστεί κυρίως σε μεγάλες εκθέσεις του εξωτερικού, μέχρι στιγμής δεν έχουν βρει τον δρόμο για την αγορά και το χωράφι.
Το μοναδικό ηλεκτρικό και αυτόνομο τέτοιο γεωργικό μηχάνημα που έχει φτάσει να πωλείται στην αγορά είναι το MK-V. Ανήκει στη start-up εταιρεία Monarch Tractors, η οποία για να καταφέρει να το κυκλοφορήσει στις ΗΠΑ (εκτός Καλιφόρνιας όπου εδρεύει), καθώς και σε άλλες χώρες ανά τον κόσμο, έπρεπε να συνάψει εμπορική και οικονομική συμφωνία με τον όμιλο CNH Industrial (New Holland, Case IH), πριν ακριβώς από έναν χρόνο. Να τονίσουμε, βέβαια, εδώ ότι και ο όμιλος CNH είχε παρουσιάσει το δικό του αυτόνομο concept τρακτέρ, αλλά δεν είχε φτάσει στην αγορά. Έπρεπε να συνεργαστεί με τη Monarch για να δημιουργήσουν από κοινού το New Holland T4 Electric Power. Οπότε η συνεργασία τους επεκτάθηκε και στο MK-V. Βέβαια, έχουν κυκλοφορήσει ευρύτερα στην ευρωπαϊκή αγορά αυτόνομα μηχανήματα με κινητήρα ντίζελ, όπως το Robotti της δανέζικης Agrointelli και το «υβριδικό» AgBot της ολλανδικής AgXeed.
H ιαπωνική Kubota έχει προσπαθήσει, επίσης, στο παρελθόν να παρουσιάσει ένα τέτοιο αυτόνομο ηλεκτρικό μοντέλο. Είδε όμως τις αδυναμίες του και τον Ιανουάριο του 2024 παρουσίασε το τρακτέρ New Agri Concept. Σε αντίθεση με τα παραδοσιακά τρακτέρ, αυτό το πρωτότυπο όχημα λειτουργεί πλήρως αυτόνομα, εξαλείφοντας την ανάγκη για ανθρώπινη επίβλεψη κατά τη διάρκεια εργασιών στο χωράφι. Αυτό γίνεται δυνατό με την ενσωμάτωση εξελιγμένων καμερών και αισθητήρων, που επιτρέπουν την ακριβή πλοήγηση και την εκτέλεση εργασιών σε ποικίλα αγροτικά περιβάλλοντα.
Γρήγορη φόρτιση
Στην καρδιά του New Agri Concept βρίσκεται το πλήρως ηλεκτρικό σύστημα μετάδοσης κίνησης, με 6 ανεξάρτητους κινητήρες, το οποίο προσφέρει μια καθαρή, αποτελεσματική εναλλακτική λύση στα μηχανήματα που εξαρτώνται από ορυκτά καύσιμα. Το όχημα διαθέτει δυνατότητα ταχείας φόρτισης που μπορεί να αναπληρώσει την μπαταρία του από το 10% στο 80% σε μόλις έξι λεπτά, εξασφαλίζοντας ελάχιστο χρόνο διακοπής λειτουργίας και μέγιστη λειτουργική απόδοση. Αυτό το χαρακτηριστικό ήταν μία από τις πιο σημαντικές βελτιώσεις, για να γίνει πράξη ο στόχος της Kubota για ένα εμπορεύσιμο πλήρως αυτόνομο ηλεκτρικό τρακτέρ.
Το όραμα για το μέλλον
Το New Agri Concept αποτελεί μέρος του μέλλοντος της γεωργίας που οραματίζεται η Kubota, η οποία φέτος γιορτάζει τα 50 χρόνια παρουσίας στην ευρωπαϊκή αγορά. Το βίντεο της ιδέας που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Λας Βέγκας, απεικόνιζε ένα όραμα για το μέλλον της γεωργίας που είναι εφικτό με τον συνδυασμό των δυνατοτήτων του οχήματος με άλλες τεχνολογίες αιχμής, όπως η αυτοματοποιημένη συλλογή γεωργικών δεδομένων, οι προηγμένες αναλύσεις με βάση την τεχνητή νοημοσύνη και η απομακρυσμένη παρακολούθηση των συνθηκών καλλιέργειας.
Αυτόνομο ψεκαστικό
Τον περασμένο Φεβρουάριο, η Kubota μαζί με τη θυγατρική της, Pulverizadores Fede, διακρίθηκαν για το αποτέλεσμα της συνεργασίας τους στον τομέα της τεχνολογίας: Το πρώτο αυτόνομο concept μοντέλο ψεκαστικού μηχανήματος, το “KFAST”.
Η βράβευση έγινε στο πλαίσιο της γεωργικής έκθεσης FIMA στη Σαραγόσα της Ισπανίας.
Το KFAST πήρε υψηλή βαθμολογία, επειδή είναι ικανό να ψεκάζει σε οπωρώνα με υψηλό βαθμό ακρίβειας κατά την αυτόνομη οδήγηση και έτσι αναμένεται να αυξήσει σημαντικά την παραγωγικότητα και να μειώσει σημαντικά την έκθεση των εργαζομένων στα φυτοφάρμακα.
Το KFAST είναι εξοπλισμένο με το σύστημα “AIs”, το οποίο αποτελείται από κάμερες ανίχνευσης και AI (τεχνητή νοημοσύνη). Με αυτόν τον τρόπο το μηχάνημα ανιχνεύει τη θέση και το σχήμα των δέντρων κι έτσι ο όγκος του ψεκαστικού υγρού διασπείρεται καλύτερα σε πραγματικό χρόνο, με βάση τα δεδομένα που συλλέγονται. Αυτό μειώνει την ποσότητα των φυτοφαρμάκων που χρησιμοποιούνται και μειώνει το περιβαλλοντικό φορτίο.
Είναι πλέον ξεκάθαρη η στόχευση της Kubota: Να δημιουργήσει με γρήγορους ρυθμούς μία ολοκληρωμένη γκάμα ηλεκτρικών και αυτόνομων λύσεων για τον καλλιεργητή, που θέλει μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα για τις εργασίες του στο χωράφι, τον οπωρώνα ή τον αμπελώνα.
Πέτρος Αλεξανδρής
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Έλληνας Αγρότης» στις 30 Μαΐου 2024